Zaplanowana śmierć urządzenia

Czy zdarzyło Ci się kiedyś tak, że Twoje urządzenie zepsuło się akurat wtedy, gdy skończyła się na nie gwarancja? Zaszokować może Cię fakt, że zapewne nie było to niefortunnym przypadkiem. Czy słyszałeś kiedyś o planowanym postarzaniu produktu? Inżynierowie przy projekcie urządzenia, muszą mieć dziś na uwadze to, by skonstruować je w ten sposób, aby działało ono sprawnie tylko przez krótki okres czasu. Dlaczego? Chodzi o to, żeby klienci wciąż na nowo kupowali dane produkty. Jest to tak zwany „Spisek żarówkowy”.

Żarówka świeci tylko przez 1000 godzin!

W roku 1924 zakłady zajmujące się produkcją żarówek uzgodniły, że nie jest opłacalne to, by ich produkt był trwały i działał długo. Kto będzie kupował nowe żarówki, jeśli będą one mogły działać nawet kilkadziesiąt lat? Nikt! Obawiano się, że skutkiem długowieczności produkowanych żarówek, będzie upadek tysiąca zakładów pracy. Poproszono inżynierów, by zaprojektowali nowe, słabsze żarówki, które będą działały jedynie 1000 godzin. Uzgodniono wysokie kary dla firm, które produkują żarówki działające dłużej niż ustalony limit czasu. Czy spisek żarówkowy nie jest bulwersujący?

Czy zawsze tak było?

Z relacji wiekowych osób, możemy dowiedzieć się o tym, że kiedyś urządzenia były wykonywanie solidniej. Kiedy kupowało się jakiś produkt, można było mieć pewność, że będzie działał naprawdę długo. Naprawa poszczególnych części, również nie była bardzo trudna i nie kosztowała tyle, co nowe urządzenie. Dziś jest zupełnie na odwrót! Wystarczy, że minie termin gwarancji i możemy mieć pewność, że produkt zacznie się sypać, a jego naprawa często jest nieopłacalna. Wszystko po to, aby napędzać gospodarkę. Przykładowo drukarki atramentowe mają dziś wbudowany specjalny chip, który określa żywotność produktu. Gdy czas gwarancji mija, nawet sprawna drukarka, nagle przestanie działać, a w serwisie zalecają nam kupno nowego urządzenia.

Przykry skutek spisku żarówkowego

Możemy czuć się oszukani, że producenci oferują nam dziś produkty o zaplanowanej awaryjności. Konsumenci byliby bardziej zadowoleni z trwałych i solidnych urządzeń, które nie będą się psuły. Jest jednak jeszcze coś o wiele gorszego niż niezadowolenie kupujących. Skutkiem planowanego postarzania produktu jest degradacja środowiska, marnowanie zasobów naturalnych i powstawanie kolejnych wysypisk śmieci.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Przypomnienie savoir vivre – etyczne zachowanie w biznesie

Próbując zachować się kulturalnie, często zapominamy o kolejnościach witania, podawania dłoni, przedstawiania, zachowaniu się podczas spotkań, czy przy stole. Wg...

Zamknij