Próbując zachować się kulturalnie, często zapominamy o kolejnościach witania, podawania dłoni, przedstawiania, zachowaniu się podczas spotkań, czy przy stole.


Wg etykiety biznesowej pierwszy wita się niższy rangą pracownika, natomiast jeżeli dołączany jest uścisk dłoni, to jako pierwsza wyciąga rękę oraz wita się osoba na wyższym stanowisku. Kobieta, do której przychodzą pracownicy i witają się z nią podaniem ręki, powinna zawsze wstać. Podawana dłoń ustawiona prostopadle do ziemi powinna być przede wszystkim czysta i sucha. Sposób podania dłoni może wiele świadczyć o człowieku, jeżeli ktoś ręka zostanie podana „z góry”, człowiek może zostać odebrany jako za pewny siebie i chcący podporządkować sobie ludzi. Przy uścisku powinny być zwrócone w stronę drugiej osoby. Patrzenie sobie w oczy podczas tej czynności, jest formą okazania szacunku. Podczas wchodzenia do biura, pierwsza wita się osoba wchodząca. Kobieta powinna zawsze pierwsza wyciągnąć dłoń i jeżeli jest w rękawiczkach, to nie ściągnięcie ich, nie będzie odebrane jako niekulturalne. Słaby uścisk świadczy o niezdecydowaniu, zaś za mocny o manipulowaniu innymi ludźmi.

Przy przedstawianiu kobietom powinno przedstawiać się mężczyzn, a to, czy przedstawienie zacznie się od wyższych rangą czy niższych powinno zależeć od sytuacji. Przedstawiać powinno się, wymieniając pełne imię i nazwisko oraz mówiąc kilka słów o danej osobie. Tytułowanie osób jest ważne podczas oficjalnych spotkań i powinien o tym pamiętać gospodarz. Rozróżnia się tytuły zawodowe, naukowe, kurtuazyjne i rodowe.
Wg savoir vivre ważne jest zachowanie się dyskretnie, taktowanie i skromnie.

Siedząc przy nakrytym stole, serwetkę płócienną należy rozłożyć na kolanach i udach, żeby nie poplamić ubrania.

Do wycierania ust używa się serwetki bibułkowej. Na talerz nie nakłada się ani małych porcji, ani zbyt dużo. W Polsce nietaktownym jest siorbanie oraz mlaskanie przy spożywaniu posiłku. Nie należy kłaść łokci na stole, można oprzeć się lekko nadgarstkami o brzeg stołu. Sztućce podnosi się do ust, nie schyla się do nich. Gospodarz lub zapraszający powinien wystąpić z toastem.
Zachowanie jest sposobem naszej prezentacji, dlatego dobrze jest zapoznać się z obowiązującymi zasadami savoir vivre, aby godnie reprezentować swoją firmę i nie zostać odebranym niewłaściwie.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Czy jesteś gotowy na emigracje?

Młodzi Polacy mają marzenia Coraz więcej młodych ludzi zastanawia się nad wyjazdem do innego kraju w celach zarobkowych. Wielu uważa,...

Zamknij